Morgenmad der giver energi

Morgenmaden kan være en udfordring for mange stenaldertilhængere. Grød og brød er en stærkt indgroet tradition. Vi har ofte travlt om morgenen og har ikke tid til at tilberede god mad. Overhældning af en skålfuld cornflakes eller havregryn med mælk er derimod lynhurtigt. Som alternativ: Overhældning af sødet yoghurt med et kornprodukt.

Problemet med dette måltid er, at man bliver sulten igen længe inden frokost – sulten og sukkertrængende.

Stenaldermorgenmad adskiller sig i grunden ikke fra andre måltider. Rutinerede paleo-mennesker spiser simpelthen aftensmad til morgenmad. Har du svært ved at vænne dig til dette, så er her nogle bud på morgenmad efter stenalderprincipper:

Pålægsplatte
En tallerken med charcuterivarer eller kødrester fra aftensmåltidet; skinke, spegepølse, kylling, roastbeef, paté, ost med urter og grøntsager er en god og nem både at starte dagen på.

Bacon, laks og æg
Det er hurtigt at røre æg ud på en pande til røræg. Husk rigelig smør. Baconen kan evt. sprødsteges dagen før. Som alternativ til bacon kan bruges røget laks. Suppler med grøntsager.

Græsk yoghurt med bær
Om aftenen blandes lige dele skyr med græsk yoghurt (10%) i din morgenmadsskål. Rør en håndfuld frosne bær i (det er en god måde for haveejere at få brugt sommerens bærhøst). Om morgenen er bærene tøet op. Tilføj lidt nødder eller mandler og nyd en sprød, fed, protein- og vitaminrig morgenmad.

Omelet med fyld
Æg naturel bliver kedeligt i længden, næsten ligeså kedeligt som havregryn med mælk. En fyldig omelet, også kaldet fritatta, giver uendelige variationsmuligheder. Tilsæt skinke eller pølse, tomat, løg, spinat, peberfrugt, oliven, ost osv. Fritatta er restemad, og man kan blande alt mulig grønt i – det væsentlige er at forholdet mellem æg og andet er sådan, at det hænger sammen. Fritatta kan sagtens spises kold.

Nøddebrød og æg
1-2 skiver nøddebrød med pålæg og 1-2 blødkogte æg. Husk frugt og grønt, f.eks. et æble og en gulerod. Nøddebrød kan fryses ned i skiver, som man kan tø op lidt ad gangen.

Hårdkogte æg og fisk
Hårdkogte æg kan tilberedes dagen inden. Spis et par stykker med hjemmerørt mayonnaise og masser af karse. Suppler med dåsefisk: sardiner, kippers, tun eller makrel i tomat.

Salat
Bland en masse forskellige slags grønt med kogte æg, godt kødpålæg, koldt kød fra aftensmåltidet, røget laks eller hellefisk. Lidt ost i salaten giver smag. Stænk det hele med god avokado- eller olivenolie.

 

Her tænker du på “Morgenmad der giver energi”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *