Stenalderlivsstilen

Undgå tomme kalorier

Spis ikke næringsfattige kulhydrater: sukker, korn (heller ikke fuldkorn), majs, ris, kartofler, bønner etc. Ja – også ud med rugbrød og havregryn. Til sammenligning med kød og grøntsager er kornprodukter farveløs mad uden smagsfylde.

Mængden af kulhydrater bør ikke overstige ca. 100-150 gram om dagen, hvis man vil tabe sig (et individuelt tal – prøv dig frem). Alle kulhydrater skal komme fra farverige grøntsager, frugt og nødder, som er fyldt med vigtige næringsstoffer.

Spis til du er mæt i proteiner og fedt. Undgå dog transfedt, som i margarine, fuldstændigt. Omega 3 fedtsyrer er essentielt. Spis fisk flere gange om ugen (alternativt omega-3 kapsler eller levertran.) Spis kød fra fritgående dyr.

Mælkeprodukter er til diskussion: Gå efter de fede af slagsen; græsk yogurt, piskefløde og gode oste, hvis du tåler kasein. Undgå almindelig mælk (laktose).

Sluk tørsten med vand. Suppler med grøn the/kamillethe, evt. kaffe og rødvin. Ren grøntsagsjuice kan være udmærket, men det er bedre at spise grøntsagerne hele.

Motion skal der til

Kredsløbstræning så tit som muligt, dog ikke over 75% af maks. hjertekapacitet (dvs. primært gang og meget let løb, 10.000 skridt pr. dag.)

Styrketræn med kroppens store muskelgrupper to til tre gange om ugen (brug ikke maskiner, der kun træner enkeltmuskler)

Højintensitetstræning en gang om ugen, f.eks. ved at sprinte lidt på din løbe/gåtur (intervaltræning).

Hård og langvarig træning stresser kroppen, nedbryder musklerne og øger appetitten på kulhydrater.

Slap af

Få nok søvn – gå tidligere i seng eller powernap. Undgå kaffe om aftenen. Få frisk luft og lys hver dag.

Lad ikke tv-programmet diktere, hvornår du skal se tv – download din underholdning, når det passer dig.

Lad være med at stresse – simplificér dit liv. Find ud af hvad der giver dit liv mest værdi og indret dig derefter.

Lad dig ikke binde af materielle ting. Ryd op og skaf dig af med de ting, du ikke bruger. Hold op med at købe ting, du ikke har brug for.

Undgå at pendle ved at arbejde mere hjemme, eller find et job i gåafstand fra hvor du bor.

Dette er stenalderlivsstilen jf. Mark Sisson: The Primal Blueprint. Der er forskellige palæo-skoler, og nogle er mere fanatiske end andre, når det f.eks. gælder mælkeprodukter, alkohol, chokolade, kaffe og motion – Mark Sisson hører til den mere afslappede type.

Din sundhed er dit ansvar – søg derfor altid rådgivning om livstilsomlægning fra flere kilder, herunder egen læge.


3 meninger om “Stenalderlivsstilen”

  1. Jeg er en kvinde på 30 år, og jeg har læst en del om Paleo.

    Men jeg har ikke læst en eneste beretning om kvinder og paleo, er kosten også god for kvinder der vil tabe sig, kan godt være det er et latterlogt spm, men kan kvinder få det samme resultat som mænd???

    For denne livsstil tiltaler mig meget.

    1. Hej Maria

      Alle mennesker taber sig og holder vægten på stenaldermad.

      Mange kvinder har “hormonelle problemer”, og der hjælper stenaldermad også.

      Vh Signe

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *